Impact!

Column

O
v
e
r
 
c
i
r
c
u
l
a
r
i
t
e
i
t
 
e
n
 
h
e
t
 
v
i
e
r
e
n
 
v
a
n
 
c
a
r
n
a
v
a
l

Peter Linders ziet zijn dochters outfits voor carnaval kopen
Verantwoorde consumptie

Het Nederlands bedrijfsleven is helemaal nog niet zo circulair. Slechts 14,5 procent houdt zich daarmee bezig. Waarom gaat het nog niet zo snel, terwijl de meerderheid wel enthousiast is en flink aan de circulaire weg timmeren? Ik denk dat niet goed kunnen sluiten van de businesscases een belangrijke drempel is. En circulaire producten en processen zijn over het algemeen duurder dan we gewend zijn.

Daarnaast is de urgentie nog niet goed voelbaar en heeft het onvoldoende invloed op ons gedrag. Daar was ik afgelopen weken zelf getuige van, toen mijn dochters die meerdere Carnavals outfits bestelden bij de online discounter Shein. Meerdere zwarte zakjes met goedkope kleding werden vanuit China door verschillende bezorgdiensten bij ons afgeleverd. Op zich kan je daar al van alles over vinden, maar het ging mij vooral om hun reactie. Na mijn vraag waarom zij zoveel outfits bestelden kreeg ik van één van de meiden te horen: ‘Ik pas er een paar en de rest retourneer ik, kost toch niets.’ Ze keken mij raar aan bij de suggestie om een outfit van iemand anders te lenen of om een gebruikt kostuum op Marktplaats aan te schaffen.

De nieuwswebsite Tweakers meldde onlangs dat de totale waarde van geretourneerde kleiding en elektronische producten vorig jaar in de EU uitkomt op ongeveer 22 miljard euro. Ik spreek de meiden erop aan. Want goed voorbeeld doet volgen en hoop daarbij dat ze bewuster hiermee omgaan. En natuurlijk vooral dat ze volgend jaar in een circulair verkregen carnavalskostuum rondlopen.

Overigens staat de verduurzaming van de kledingindustrie ook op de agenda van de Tweede kamer. Een rondetafelgesprek eerder deze maand (maart) toonde aan dat er op dat vlak nog wel wat stappen te gaan zijn. Maar ze worden wel gezet. Zo zijn er bedrijven die gedragen sneakers schoonmaken en een nieuw leven geven. En bedrijven die het ruilen van kleding bevorderen. Het zijn nu nog de koplopers. Maar ze brengen wel beweging. Nu mijn meiden nog.

Peter Linders is partner van Kwartiermakers in de Bouw, lid van Uptempo en programma-manager bij Dome-X