Impact!

Column

B
i
o
b
a
s
e
d
 
i
s
o
l
e
r
e
n
 
b
r
e
e
k
t
 
d
o
o
r
!

Column
Goede gezondheid
Goed onderwijs
Leven op het land

Een gesprek met:

Sandra Nap
Sandra Nap

Mede-oprichter Holland Houtland

Laatst vroeg ik de hulp in van AI: hoe laat je zien dat de markt voor biobased isoleren lekker in de lift zit? Dit maakte mijn artificiële hulp ervan, na een aantal suggesties van mijn kant dat het plantaardig moest, met stro, vlas en hennep en hout, maar ook economisch en wat statistisch. Ik was instant blij, want echt wat een vrolijk plaatje, het is direct goed en positief nieuws. Deze afbeelding zegt meer dan een column van vijfhonderd woorden, toch?

Natuurlijk de vier woorden, Biobased Isoleren Breekt Door, mochten niet ontbreken, ik schreef een post op LinkedIn over deze groei en kreeg toch, ondanks de bijgevoegde woorden, veel vragen.

Waar baseerde ik dat dan op, zo’n doorbraak? Klopte het wel, die groeicijfers? De schaal van de grafiek klopt in ieder geval niet! Kortom, AI deed wat het moest doen, de interesse was gewekt.

Biobased Isoleren Breekt Door vijf signalen

Allereerst, wat zegt de markt zelf? Met onze roadshow ‘Hoppa, aan de slag met biobased isoleren’ bezocht ik een groot deel van de leveranciers van biobased materiaal. Zij zagen afgelopen jaar (2023) een forse omzetgroei. De schaal van de grafiek had dan ook de 200+ procent om te laten zien dat bij Van Drimmelen het laatste kwartaal de omzet ruim vier keer over de kop (260%) ging. Bouwcenter Concordia telde een omzetstijging van twintig tot dertig procent, ook op de schaal. Ook de verdubbeling van de omzet in de houtbouw en een sterke toename van het aantal middelgrote en aannemersklanten met grotere projecten bij biobased specialist Groene Bouwmaterialen… op de schaal.

Nu maakt één zwaluw natuurlijk geen zomer, maar als ook een reguliere isolatieleverancier flink investeert in biobased is dat het tweede signaal uit de markt. Wat is er vorig jaar gebeurd? Kingspan Insulation nam in 2023 een meerderheidsbelang in zowel HempFlax Bv als het Duitse STEICO, dé Europese marktleider biobased isolatiemateriaal.

Natuurlijk is de markt niet de enige indicator van verandering. Het afgelopen jaar zag ik ook dat kennisinstituten en bijvoorbeeld platform Milieu Centraal al om zijn. Milieu Centraal, dé praktische gids voor duurzame tips en adviezen heeft in 2023 al haar tests opnieuw tegen het licht gehouden en scores op de website aangepast. Nu scoren veel plantaardige isolatieproducten beste keus en krijgen onomwonden aanbeveling voor gebruik. Dat zorgt ervoor, dat het vertrouwen in het materiaal groeit en dat het beter zichtbaar en vindbaar is. Is het toeval dat ook Vereniging Eigen Huis recent een artikel wijdde aan biobased isoleren?

Ook de overheid is gestart met stimuleren en maakt het financieel aantrekkelijk om biobased te isoleren met een bonussubsidie op biobased. Daarvan zal het effect nog moeten blijken, maar de gelegenheid is geschapen.

Het belangrijkste signaal is natuurlijk de snelle omarming van al deze partijen en het publiek. Het voordeel van biobased materiaal blijkt gewoon heel makkelijk uit te leggen en logisch. Het materiaal is natuurlijk, gezond, makkelijk te groeien en je isoleert in één keer goed winterwarm en zomerkoel…Eigenlijk zijn deze vijfhonderd woorden net zo logisch als dat ene plaatje: biobased isoleren breekt gewoon door. Is het niet vandaag, dat toch echt morgen.

Sandra Nap
Mede-oprichter Holland Houtland